KBBA

lazada

nuffnang

Semoga Aman di Sana....

ASSALAMMUALAIKUM

Hai semua...
Hari ni mood sedih sikit la...

  

Tanggal 14 Januari 2004, waktu menunjukkan tepat pukul 5.40 petang....
Kite seperti biasa lepas abis waktu praktikal akan terus ke rumah kakak melawat mak...
Masa dekat opis td kite dh pesan dekat Abang Mid (piun kat opis) untuk belikan putu mayam pandan...
mase tu jarang dpt yg hijau pandan tu....
Kite pun bg mak makan petang dengan menu tu...
sambil makan sambil bersembang dengan mak...
tetiba mak kata
"hari ni tido sini kan teman mak sebab Yong (kakak kite) nk g KL"
aku tak tau nape aku jawab mcm ni...
"eh bukan la mak.. bukan ari ni.. ari Jumaat nnt baru tido sini, ari ni baru Rabu Mak"
lalu mak pun terus senyap...dan baring semula di katilnye...

 Tanggal 15 Januari 2004, 
Kite seperti biase pagi2 lagi dh bersiap untuk pergi praktikal dengan abang kite...
Sebab kite praktikal kat tempat abang kite mase tu.. dekat Zen Concrete Lahat, Perak.
Sampai je dekat opis.. kite baru je on PC lepas tu tetiba...
Abang kite datang dekat dan kata...
"Adik jom balik..."
kte macam terpinga-pinga.. kan baru sampai ni...
bile ayat tu disambung..
"mak dah tak de..."
rase tersandar balik kat kerusi tu...
sambil kawan2 abang kite yg lain cuba tenangkan kami...
Dalam perjalanan balik tu kite kol smua adik bradik lain...
Kite terkejut dan tak sangka sebab smalam baru je kite tgk dia bg dia makan semua...
Semalam nampak sihat sangat.. dh boleh minum dan makan duduk...
Benarlah kata org kan... org sakit ni sblm nk habis dia akan tunjuk reaksi positif...
Sampai je dkt rumah kakak kite.. org kampung dh ramai yg datang...
Kite masuk je, kite terus meraung bile tgk sekujur tubuh dh terbaring dekat ruang tamu tu...
Ya Allah.... Kite macam tak percaya itu Mak...
"Mak kan semalam elok je kite makan same2...
Mak makan byk semalam..."

Kemudian kite disedarkan oleh jiran kite Makcik Aah...
"Eyda jgn macam tu, tak baik meraung kat Mak macam tu.... sian dkt dia..."
sambil tu kite ditarik ke dapur supaya bertenang...
Bile adik-beradik dan sedara-marakite dh smpai...
mak pun mula dimandikan... kami cuba untuk segerakan fardhu kifayah ni...
agar roh nye tak terseksa...
kite tu dh mule reda dan terima seadanye...
kite same2 mandikan arwah dengan adik beradik yang lain...
selepas solat, abah berhajat mengebumikan arwah mak di kampungnye di Kg Pasir Puteh...
kite dan kakak turut naik van jenazah tu ...
sayu rasenye...

Sejak detik itu tiada lagi insan yang bergelar Mak di rumah kami...
Al-Fatihah buat Mak Tersayang...
Hjh. Khadijah Binti Mohamed Som....
24 Jun 1947 
hingga
15 Januari 2004
Moga roh mu sentiasa dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman...



Disaat kami kehilangan Mak...
Kami sekeluarga diberi seorang ahli baru dalam keluarga...
16 Januari 2004
lahirlah anak kakak ku yang ke 2
Alya Insyirah

.
ada persamaan di wajah mereka kan...


sampai hari ni kite slalu kata pada diri sendiri...
"kenapa bodoh sangat tak nak teman kan arwah malam tu...."





CAKAP-CAKAP MRS KEPINK

8 comments:

  1. sedihnya baca..tp mmg serupa muka anak sedra eyda dgn mak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mase nk update entry ni pun sempat lagi menangis.... sbb smpai sekarang agak terkilan tak temankan dia malam tu...

      Delete
  2. Kak intan pon sebak je baca..sabar ye..semua ni dah tertulis di sana..Al fatihah buat arwah Mak adik ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Kak Intan... tp tu la kan dh takdir smuanye telah elok diatur sejak azali...

      Delete
  3. al fatihah...semoga arwah ditempatkan dikalangan org2 beriman


    mbe akak kehilangan ayah nya pda hari yang sama kelahiran kembar nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq atas doa tu... hmmm sedih kan bile jd mcm tu...

      Delete
  4. Al-Fatihah buat mak awk Hjh. Khadijah Binti Mohamed Som....
    Semoga ditempatkan di kalangan insan beriman...
    Jangan cakap macam tu...... Tak elok...
    Benda dah lepas.... Mungkin ada sebab Allah tak bukakan pintu hati untuk tidur kat situ.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq.. dari satu sudut di hati mmg rase ralat sikit.. tp yang lebih penting skrg doa untuk arwah kan... dari sudut positif eyda slalu fikir... kalau ada time tu maybe lg sedih.. smua dh tertulis kan...

      Delete

Si Chommel kate ✿◕‿◕)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...