KBBA

lazada

nuffnang

PENGAT ISI NANGKA BERSAMA JAGUNG

Assalammualaikum...

Hai semua...

Petang tadi jiran kite makcik sebelah ni bagi nangka. Adalah dlm 20 ulas kot. Nak mkn sorang2 mcm tu je xtau bila akan habis... so terfikir nak buat pengat. Kebetulan bahan semua ade dekat rumah.

Eyda ni bukanlah pandai masak tapi suke nak masak...hehehe...


BAHAN-BAHAN

10 ulas nangka
1 senduk jangung yang telah dihiris
1 helai daun pandan
3 sudu sagu
1 keping gula Melaka
1 senduk gula pasir (kite xletak sbb nk kontrol gula)
Santan / susu secukupnya
Secubit garam

CARA-CARANYA

Potong isi nangka ikut citarasa masing-masing sama ada nak besar atau kecil.

Panaskan santan / susu bersama gula melaka dan juga daun pandan. Bila sudah mendidih masukkan isi nangka,  jagung dan sagu yang telah direndam.

Kemudian masukkan gula pasir. Masak sehingga sagu hilang warna putih dan kemudian bolehlah tutup api.


Sedap dihidangkan panas-panas mahupun sejuk. Sesuai juga dicicah dengan roti tau.



Okay... selamat mencuba semua...


2136


CAKAP-CAKAP MRS KEPINK

13 comments:

  1. Nampak sedap , terliur pula , hehe

    ReplyDelete
  2. Sedapnya . Dah lama tak makan pengat nangka ni .panas-panas cicah dengan roti gardenia ni sedap

    ReplyDelete
  3. wow sedapnya nampak.. CT xpenah rasa lagi pengat nangka ni first time dengar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama je dengan pengat2 yang lain... cuma tukar pada nangka... hehehe.. rase mcm masam2 manis sikit. Tu yg buat sedap tu..

      Delete
  4. sedao ni eyda, tapi kak ana je yang tak tahan makan nangka ni, semput :0

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eyda pun tak brape tahan nk makan.. tp buat ubat.. hehehehe.. slalu angin.. kalau semput mmg kene elakkan ni

      Delete
  5. nampak sedapnya..tak pernah lagi makan pengat nangka..

    ReplyDelete

Si Chommel kate ✿◕‿◕)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...