KBBA

lazada

>

nuffnang

Buah Zuriat @ Buah Hawa

ASSALAMMUALAIKUM

Hai Semua...
Minggu ni agak kurang idea la...
Lagi pun BZ sikit buat wrapping coklat...

Baru-baru ni tido rumah mak sdara
Kite panggil dia Wan Chu

Memandangkan kite ni dh nk masuk 6 thn kawin
dan masih berdua je...
so dia pun bgtau la kata ada org kat rumah tu jual 
buah zuriat ni...

sblm ni kite pernah cuba gak.. 
buah ni mahal la jugak.. sbb dkt luar ada yg sepasang RM50 - 60
tp sblm ni anak sdara & sepupu g Umrah so diaorg la yang bagi...

korang pernah tgk tak?
buah dia mcm ni ha...

 
banyak kan... ni smua org tu la jual...
kalau korang perasan buah ni ada yg kembar...
tp yg kembar ni lagi mahal...
orang kata kalau yg kembar ni InsyaAllah senang dpt kembar...
Tp semua tu ketentuan Allah kite cuma berusaha je...

Nak tau mcm ne nk guna buah ni???
Meh kite ajar...
ahahhaa.. kite pun baru je blajar...


korang jangan terkejut ye tgk anak lesung batu ni ada...
sbb buah ni mmg keras.. seksa tau nk belah dia...
kalau tgk dr segi rupe dia mcm kelapa sawit la jugak kan...
hehehe...
Parang & anak lesung ni mmg penting...


inilah hasilnye bile dh siap dibelah dua...
betol tak mcm kelapa sawit bila dibelah...



kalau tak belah 2 korang akan nmpak isi dia mcm ni.


lepas tu korang kene rebus.
sebelum ni orang ajar kite rebus isi dia je...
tapi kali ni dia ajar rebus sekali dgn kulit2 dia.
sbb dia kata dkt kulit pun ada jugak khasiatnye.


sblm nk minum tu korang tapis la dulu ye...
jangan main tuang je karang ade yg tersedak serbuk buah zuriat ni.. 
hehehee


TaaDaa
ok siap untuk diminum...
yg tu korang boleh la simpan dulu sblm direbus semula... 
dlm peti sejuk tau...
atau kalau malas korang rebus je dgn air yg byk lpas tu simpan dlm peti sejuk..
dlm seminggu still boleh guna lagi... 
kalau lama sgt takut masam lak air tu.
ye la, air rebusan sndiri mana ada bahan pengawet...

So pada yang berminat tu boleh la cuba-cuba...
Mane la tau ada rezeki korang kan...
macam kite ni pun berharap gak agar tahun ni boleh tukar status
harap sangat boleh dpt status
Mak, Ibu, Mama, Mummy 
hehehe...

Esk kalau ada masa kite tunjuk kat korang buah yg kite beli tu...
Special tau...
sbb susah nk dapat...
sedaya upaya pujuk org tu untuk jual...






CAKAP-CAKAP MRS KEPINK

2 comments:

  1. Memang buah ni keras, sy sendiri pernah cuba. Usaha, InshaAllah kalau sudah ketentuanNya ada la rezeki nti.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kite skadar berusaha... mane tau ade rezeki...

      Delete

Si Chommel kate ✿◕‿◕)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...