lazada

KBBA

nuffnang

Share Blog - Teguran Seorang Muslim

@>~~~

TeGuRaN SeoRaNG MuSLiM

Kaizen Shinobi.com 22 June 2010 , ,
Assallamualaikum semua dan salam sejahtera...

haa... kali nih aq nak story tentang kejadian teguran yang bagi aq silap dan jelek di pendengaran gegendang telinga aq nih.

Ada seorang budak muda nih tengah ambil wudu' di kolah masjid. Dari muka, tangan, ubun2, telinga dan seterusnya kaki. Tang kaki nih dia pergi celup kat kolah tuh (kolah tuh kat bawah je... dan ade gayung kat situ aq x bpe pasti kes macamana dia celup kaki tuh sebab aq ngah baca doa)

Terus lah riuh sebentar tadi oleh seorang pakcik yang aq rasa sangat lantang suaranya. sehingga keluar perkataan 'bodoh' dari lidah pakcik ni. Pakcik nih pula tengah ambil air wudu' berhampiran budak muda tadi nih.

okeh.. korang faham x story di atas? itu je yang aq dapat tangkap untuk kisah yang berlaku ketika aq menunaikan solat zohor di masjid tadi. Sampai aq tersilap hantar SMS kepada Allah (doa ler tuh) ( tuh link sms kepada Allah dari blog keretamayat)

  • budak muda yang ambik wudu' celup kaki
  • pakcik yang mengur mengeluarkan kata2 kesat
sekarang nih aq nak gtau pendapat aq lak.... dua2 salah! tang budak muda tuh pun salah pakcik tuh pun ikut sama salah jugak.

tapi bagi aq cara teguran pakcik tuh sangat2 x manis. Tak perlu kot keluarkan kata2 kesat tuh... dah la tengah ambil air wudu', kat masjid pulak tuh, dan ada orang tengah solat.

Pakcik tuh dari niat nak menegur dah jadi x elok dah. Pakcik tuh lak melakukan beberapa kesalahan yang lain.
  • salah 'cara' teguran
  • mengganggu jemaah lain yang sedang solat dan beriktikaf
  • mengganggu khuyuk budak muda tuh untuk solat
kan elok kalau cakap seperti bawah nih

"dik, lain kali gunalah gayung tuh untuk berwudu'
jaga kebersihan kolah ini untuk kegunaan bersama"

haa... kan cantik tuh? sedap, kata orang melayu, bahasa melayu kan lembut2? orang Islam pula tuh, jadi lah lembut (bukan pondan) dalam berbahasa, orang lain sedap dengar, tapi kalau melawan, bagi je penampo <---- okeh nih jangan buat... har har har

Respek! kalau kita nak orang hormati kita, kita kenalah hormati orang lain dulu. Tidak kira muda ke, tua ke, semua sama, bukankah ada pepatah? yang muda disayangi yang tua dihormati? well~ semua bermula dari diri sendiri betul x?





p/s: hidup berbentuk cincin, kengakadang tersalah pasang permata di bawah, tapi boleh betulkan balik tol x?

dari bilik menghayati keindahan kehidupan seorang Muslim dojo klasik
kaizen shinobi (o.O)y ~~~<@

@>~~~

Halloooo...mlm ni aku nk kongsi skit cite dr blog kaizen shinobi ni...
bkn ape sbb aku rase dia aka kene-mengena dgn situasi aku skrg...wlupun aku tak la kurang ajar mcm yg budak tu buat tp aku pun terima nasib yg sama...

aku dimaki senang2 tanpa adab sopan sebagai org tua...spatutnya dia org tua tunjukkan la teladan yg baik...ape dia igt dia je yg tau sensetif aku ni tak tau ke???
atau dia igt aku ni tak de perasaan kot...
sedangkan dia yg salah...
bukan aku nk kurang ajar pd org tua ... tp org tua sepatutnya bg tunjuk ajar bukan kurang ajar...

p/s: fikir lah mane yg baik mane yg buruk ape yg ko dh buat....
CAKAP-CAKAP MRS KEPINK

No comments:

Post a Comment

Si Chommel kate ✿◕‿◕)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...